Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Biserica a fost preocupata in toata istoria ei sa pastreze adevarul fundamental al mantuirii, marturisit in intreg Noul Testament, ca Iisus Hristos este Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu care s-a facut trup
Unul din eforturile serioase pe care teologia de azi le intreprinde este acela de a intelege intruparea Fiului lui Dumnezeu in toata intinderea si plenitudinea ei. Hristologia mai noua vrea sa inteleaga in mod integral si deodata atat persoana lui Iisus Hristos
Sinergia este conlucrarea libera a credinciosului cu harul divin dat noua de catre Dumnezeu.
Sinergia are ca temei intruparea pe care Fiul lui Dumnezeu a acceptat-o de buna voie din iubirea Sa nemarginita fata de lume. Ea este calea prin care Dumnezeu poate intra in inimile noastre
Problema revelatiei divine capata aspect controversat in teologia contemporana in clipa cand teologia protestanta face afirmatia ca Revelatia, fie ca este incompleta in Iisus, ea perfectionandu-se continuu, fie ca nu o poseda integral nici o Biserica, ea completandu-se
Ca si intreaga creatie, ingerii sunt creati de Dumnezeu, din nimic, nu din ceva preexistent si nici din fiinta lui Dumnezeu. Biserica invata ca, mai inainte de toate, Dumnezeu a creat din nimic, numai prin cugetarea Sa, toate puterile ceresti
Pentru teologia occidentala, omul duhovnicesc este un om natural caruia i se supraadauga harul. Natura umana cuprinde viata intelectuala si viata animala, iar viata spirituala -supranatural- se supraadauga si intr-o oarecare
Pentru Biserica Ortodoxa nu exista decat doua stari ale sufletului aflat in asteptarea invierii si a Judecatii din urma: Raiul si Iadul. Biserica Ortodoxa exclude posibilitatea existentei unei a treia stari, intermediare, despre care invata Biserica Romano-Catolica, numita Purgatoriu si vazuta ca...
Sufletele trec dincolo cu directia moral-spirituala hotarata de aici, adica la bine sau la rau. Ortodoxia nu cunoaste un al treilea loc, asa cum invata romano-catolicii. Merg in iad si acele suflete care au murit in cainta si nadejde
Dupa invatatura Bisericii Ortodoxe, noi stim ca moartea nu este decat trecerea din viata pamanteasca la viata de dincolo de mormant, ca cei ce sunt uniti in credinta in Dumnezeu pe pamant, nu sunt despartiti prin moarte, ca legatura spirituala si raporturile
Slujirea cuvantului este esentiala preotiei, face parte din cele trei slujiri fundamentale : invatatoreasca, sfintitoare, pastorala. Slujiri care trebuiesc privite in unitate, pentru ca viata este unitate si preotul este al unitatii. Slujirea cuvintului este esentiala firii umane insesi
Indreptarea calendarului, in secolul nostru, a devenit o preocupara a tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. In urma discutiilor purtate cu prilejul intrunirilor panortodoxe au ramas putine Biserici Ortodoxe care sa nu-si fi indreptat calendarul
Ne propunem sa prezentam aici modul cum a fost inteleasa si interpretata biserica - locas de inchinare de catre doi dintre cei mai cunoscuti talcuitori ai cultului ortodox : Patriarhul Gherman al Constantinopolului din sec. VIII si Arhiepiscopul Simeon al Tesalonicului
Motivatiile celor care, parasind lumea, s-au salasluit in pustie au fost multiple: de ordin istoric, social, teologic. Avva Pafnutie, in secolul al IV-lea, stabilea trei cauze care determinau pe unii dintre crestini sa imbratiseze viata monahala
Contemplarea Sfintei Treimi este inceputul gnozei; este theologia. Totodata mai este si rugaciune sau rugaciunea desavarsita. Pentru Evagrie, teologia, gnoza Treimii si rugaciunea sunt asadar
In epoca noastra se vorbeste adeseori despre revolutia tehnologica; se vorbeste insa din perspective opuse, unii aparand-o, iar altii anatematizand-o. Exista oare in spatiul teologiei ortodoxe o diferenta esentiala intre problema de mai sus a tehnologiei si cea a realitatii contemporane
Din secolul IV, o data cu debutul erei constantiniene, incepe pentru Biserica o noua perioada. Ea iese din recluziunea fortata si isi deschide larg portile catre lumea antica. Afluxul de noi convertiti solicita locuri de cult mai vaste si o predicatie de un nou tip, mai directa si mai explicita.
Autenticitatea si integritatea tezaurului doctrinar revelat nu poate fi asigurata fara Traditie, de aceea atitudinea celor trei mari confesiuni crestine fata de Traditie determina insasi masura in care fiecare din ele pastreaza Adevarul revelat
Atitudinea Sfintilor Parinti fata de dimensiunea fizica a fiintei omenesti a fost prilejuita, intre altele, si de parerile exprimate de anumite cercuri religioase ca raul existent in om si-ar avea izvorul in stihia materiei
Mantuitorul a intrebuintat limba pe care o vorbeau obisnuit Sfintii Apostoli, adica limba siro-caldeiana sau aramaica. Primii crestini, recrutati dintre iudei, au folosit in cult limba aramaica.Cat timp propovaduirea Sfintilor Apostoli
Dihotomia existenta intre dogmaticile de scoala si viata liturgica a Bisericii Ortodoxe a fost evidentiata si condamnata de parintele George Florovsky, care a vorbit la Primul Congres al Facultatilor de Teologie Ortodoxa de la Atena